Van de Deimt naar "de Deimt - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu Van de Deimt naar "de Deimt - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu

Van de Deimt naar "de Deimt

Blijf op de hoogte en volg Anita

10 Oktober 2013 | Hongarije, Csemő

Hallo allemaal. Het werd de hoogste tijd om een ieder in Nederland weer een beetje op de hoogte te brengen van het wel en wee op “de Deimt”. Het gaat gelukkig nog steeds goed in Csemö. Ria is de afgelopen zomer wel wat aan het sukkelen geweest maar gaat gelukkig nu weer wat beter. Eerst kreeg ze een fikse brochitis en daarna een flinke oorontsteking. En alsof dat nog niet genoeg was een paar weken geleden kiespijn, met als gevolg dat de kies er uit moest.
De afgelopen zomer zijn we erg druk geweest met ons vakantiehuisje “de Overkant”. In mei werd het huisje opgeleverd maar er moest nog wel veel op het erf gebeuren. Zo zijn er 5 vrachtwagens met zand gebracht, om het erf te egaliseren. Het was zwaar werk omdat we het dat allemaal met de schop moesten doen en ook nog eens in 35 graden. Maar het is gelukt. Deze zomer was de broer van Ria met zijn gezin er 4 weken. Met z’n allen hebben we de klus geklaard.
Bij ons zelf is nog niet zoveel gebeurd. Vorige week hebben we de weiland gemaaid met de strimmer. Een hele klus maar het ziet er nu weer strak uit.
Verder hebben een heg aangelegd tussen het huis in de carport. Deze moet aankomende zomer echt aanslaan. Zo is het plan om volgende week naar een bomenspecialist te gaan om 2 bomen aan te schaffen. Waarschijnlijk worden het Anna Paulona’s. Een snelgroeiende boom met grote bladeren die veel schaduw geeft, winterhard is en goed tegen de hitte kan. Deze komt voor de heg te staan. In de schaduw kunnen we dan planten en/of struiken kopen om de tuin wat te verfraaien. Gras wil er niet groeien omdat de zon er zomers de hele dag op staat zomers. Het hout voor de kachel is nog niet binnen. Dat verwachten we ook een dezer dagen. We hebben nog genoeg hout over van vorig jaar dus dat stoken we nu eerst op. Waarschijnlijk moeten we het nieuwe hout eerst weer kloven omdat de stukken te groot zijn voor de kachel. We hebben een tegelkachel en dit vereist toch wat kennis.
Zo heb ik op internet een manier gevonden om nog efficiënter te stoken. We gebruiken 6 stukken gekloofd hout, leggen deze tegen de wand van de vuurruimte en maken in het “hart” het vuur aan. Dan maken we vervolgens van de 6 stukken hout een piramidevorm door ze aan de bovenkant naar midden te gooien en de kachel brandt altijd. In het verleden hadden we nog wel eens moeite om de kachel brandende te houden. Als het hout helemaal opgebrand is en alleen nog maar gloeit, doen we de schuif helemaal dicht zodat er geen lucht meer bij kan. De warmte blijft dan in de kachel en gaat niet via de schoorsteen naar buiten. Op deze manier hoef ik maar 2 keer per dag de kachel aan te maken en blijf het behaaglijk warm in de kamer. We hoeven de vloerverwarming dan ook nog niet aan.
Het is vandaag overigens een trieste dag vandaag, geen zon en maar 15 graden. De verwachting voor volgende week is beduidend beter. Rond de 22 graden, dus weer korte broeken weer. En nu maar hopen dat dit nog eventjes zo blijft….

• 10 Oktober 2013 - 18:41

Ger Griesheimer:

nu zoals ik al eerder had gezegd petje af voor jullie dames,geweldig zoals jullie dit doen.
    toen ik met nel even bij anita langs zijn geweest om even gedag tezeggen,was je ook weer bezig met het pad
    die zal dan wel klaar zijn.
    wij vonden het dan ook erg mooi huis alles in de puntjes gedaan geweldigggggggggggggggggg
    groetjes van ger griesheimer en nel
    zeker tot ziens.

• 14 Oktober 2013 - 21:15

Truus:

Hallo Ria en Anita. Leuk om weer een stukje over jullie te lezen. Volgens mij is er nooit een verveling bij jullie. Altijd maar druk druk, Fijn dat Ria ook weer is op geknapt. Hier is alles oke. 'Heel veel groetjes van ons. Henk/Truus