van de Deimt naar"de Deimt" - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu van de Deimt naar"de Deimt" - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu

van de Deimt naar"de Deimt"

Blijf op de hoogte en volg Anita

19 Augustus 2012 | Hongarije, Csemő

Hallo allemaal, na een poos internetstilte, weer even een bericht uit Csemö. Het gaat goed met ons. Nog steeds krijgen we veel bezoek vanuit Nederland, wat natuurlijk heel gezellig is. Tussendoor proberen we nog wat klusjes te doen. De moestuin gaat goed. Na een periode van sla en peultjes hebben we nu sperziebonen en wortelen en rode bieten. De aardappelen heb ik inmiddels uit de grond gehaald. Ze staan nu in de schuur in het donker. Ze gaan later naar de waterput (zie hieronder).

We hadden besloten (zie het vorig verslag) om een nieuwe waterput te laten slaan. Dit is op zich een apart gebeuren. Er kwam een ouder echtpaar ons terrein oprijden in een auto met aanhanger met daarop wat materiaal. Korte tijd later stond er een grote bak water met daarin een boor waarop een PVC buis werd gelijmd. Als de buis dan bijna in de grond verdwijnt, wordt er een nieuwe buis op gelijmd. Via de boor werden de buizen langzaam de grond in geboord. Dit alles 82 m diep. Toen alle buizen in de grond zaten, werd alles er vervolgens weer uitgehaald. Op de buis die als eerste de grond in ging werden 2 aparte buizen geplaatst met een filter erin. Daarna werd alles weer in de grond geschoven en de ruimte rondom de PVC buizen werd dichtgegooid met water, beton en zand. Toen werd het tijd om het water op te pompen. Het heeft wel 2 uur geduurd voordat het water goed was. Maar het water is nu van hele goede kwaliteit. Er zit geen smaak aan, ruikt niet en is goed te drinken. (we kregen een fles drinkwater om te proberen). De pijplijn ligt een eindje van ons huis af (deze moet minimaal 6 meter uit de buurt van de oude put liggen). We hopen dat de aannemer aankomende week de leiding gaat aansluiten op het huis. Er zal dan ook een put gegraven worden waarin de pomp komt te liggen. We laten een extra grote put graven, zodat we ook ruimte krijgen om de aardappelen ’s winters op te slaan, evenals andere groente zoals wortelen e.d.

Verder zijn ze begonnen met de carport annex opslagruimte. De fundering ligt er al. Een dezer dagen worden de stenen gebracht en kan de carport verder afgebouwd worden. Dit project zal waarschijnlijk niet zo lang duren. We hopen er in september gebruik van te kunnen maken. We krijgen 3x5 m bergruimte, 2x5 m voor opslag kachelhout en 4x5 m voor de auto.

Ook zijn we druk aan het kijken welke kleur het huis moet krijgen. We hebben foto’s van ons huis gemaakt en via een bewerkingsprogramma kun je je huis verschillende kleuren geven. We zijn er nog niet helemaal uit, maar het wordt in elk geval geen wit huis.
Wat het uiteindelijk gaat worden is ook voor ons nog een verrassing.
groetjes Anita

• 20 Augustus 2012 - 07:57

Ggriesheimer:

hai anita en ria ziet er allemaal prima uit,helaas toen ik in aug daar was heb ik helaas geen tijd gehad om jullie te bezoeken.
    tedruk met de gasten om het hun naar de zin temaken,maar misschien komt het daar nog wel eens van.
    heel veel succes met het schilderen voor de rest top.
    gr ger

• 20 Augustus 2012 - 17:03

Jeltje:

hoi anita en ria
    wat een mmoie verslag hebben jullie gemaakt
    ik heb fotos gekeken zag er mooi uit
    ik kom wel weer bij jullie
    dan kan ik wel kijken hoe het verder eruit ziet

groetjes jeltje

• 25 September 2012 - 10:14

Elma En Mjon:

Hallo lieve meiden,

Zojuist jullie reisverslag nog eens zitten lezen en de foto's bekeken. We zijn net terug van een heerlijk weekje bij jullie. Wat een rust! Zalig zitten onder de veranda, samen eten, veel gelachen.
    Paardrijden op de poesta bij Dechy Istvan, Lovastanya (www.dechy-tanya.hu) bij Lajosmizse. Heerlijk was het; a dream come true...
    Samen naar het thermaalbad, wat een genieten was het. Heerlijk gegeten van aardappelen en groenten uit jullie eigen tuin.
    Als afsluiter nog even door Budapest gelopen.

Dikke knuffel uit Sprang-Capelle, Elma & Mjon XXX

• 25 September 2012 - 10:14

Elma En Mjon:

Hallo lieve meiden,

Als afsluiter nog even door Budapest gelopen.

Dikke knuffel uit Sprang-Capelle, Elma & Mjon XXX