Van de Deimt naar "de Deimt" - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu Van de Deimt naar "de Deimt" - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu

Van de Deimt naar "de Deimt"

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

09 Juli 2012 | Hongarije, Csemő

Hallo beste lezer, ik vond het weer eens tijd worden om wat van me te laten horen. Met ons gaat het nog steeds prima. Ria is bijna weer terug uit Nederland, iets waar ik erg naar uitkijk. Het is de afgelopen weken erg warm geweest. Temperaturen rond de 38 graden waren gebruikelijk. Nu hebben we wel een veranda maar zelfs bij deze temperaturen kun je daags het best in huis zijn. Overdag heb ik alle ramen en deuren dicht en ’s avonds en ’s nachts alles open zodat de ietwat koudere lucht door het huis kan waaien. Overdag doe ik niet veel. Het terras heb ik nog af gekregen. Ik werkte er ’s ochtends heel vroeg vanaf 06.00 uur aan en ’s avonds laat tot het donker werd. Het volgende project wat we aan gaan pakken is metselen. We gaan eerst een kraan met bijbehorende bad (die ik op de rommelmarkt voor 5 euro heb gekocht) dicht metselen. Als dat een beetje wil lukken, want we hebben dit nog nooit gedaan, gaan we door met de barbecue. We wachten nog steeds op de oude stenen die we via de aannemer hebben geregeld, dus dit project moet nog even wachten.
Een week geleden hadden we pech met onze waterpomp. Voor degene die het niet weten, we halen water uit de grond en zijn niet aangesloten op een waterleiding. De pomp was al niet nieuw meer en zei op gegeven moment ‘loop zelf maar naar de pomp’. Er zat dus niets anders op dan een nieuwe aan te schaffen. Henk, een Nederlander die hier al geruime tijd woont en veel verstand van dit soort zaken heeft, heeft de nieuwe pomp geïnstalleerd. Al met al hebben we een dag zonder water gezeten. Dit houdt in dat je je niet kunt wassen, niet naar de WC kunt, geen was kunt draaien en ga zo maar door. Gelukkig hadden we wel flessen water achter de hand. Na de installatie van de pomp, begon deze wat haperend. We dachten toen dat de bron misschien uitgedroogd was. Gelukkig viel dat achteraf allemaal mee. Omdat ons water heel veel ijzer bevat, hebben we besloten een nieuwe bron te laten te boren. De oude leiding is ongeveer 40 m diep en nu gaan we met de nieuwe door tot we goed water hebben. Dit kan tot max.70 m. Het nadeel van veel ijzer in het water is dat alles op gegeven een bruine aanslag krijgt. De douchetegels, de WC, de wastafels, de geur van ijzer etc. En dan hebben we het eens nog niet over de slijtage van je apparatuur. De oude pomp blijft bestaan, die gaan we speciaal voor de besproeiing van het gazon inzetten. Wanneer de nieuwe leiding aangeboord gaat worden, krijgen we binnenkort te horen. Wordt vervolgd. Nu, dat was het weer even voor nu, ik blijf jullie uiteraard op de hoogte houden van al onze beslommeringen op “de Deimt” in Csemö.

  • 10 Juli 2012 - 06:18

    Karin Heideman:

    Wat wonen jullie daar mooi. Hartelijke groeten van mij. Ria ik ben je niet vergeten, maar wegens omstandigheden heb ik je nog niet kunnen mailen.

  • 10 Juli 2012 - 19:53

    Elma & Mjon:

    Ha meiden, wat een pech zeg, die waterpomp stuk! Wat zijn wij toch verwend hier in Nederland met een werkende waterleiding.
    Ja, grondwater met veel ijzer kan veel beschadigen!
    En die hittegolf daar bij jullie is volledig in tegenstelling met het nederlandse weer. Ik zit hier met een lange broek en een shirt met lange mouwen, anders vind ik het te fris deze avond. Zonder jas naar buiten is 'smorgens en 'savonds met de hond uitlaten te fris..
    Het ziet er prachtig uit bij jullie daar.
    Dikke knuffel van ons,
    Elma&Mjon

  • 17 Juli 2012 - 20:11

    Aly Schuring:

    Hoi zus, wat toch vervelend van die pomp. Wij doen de kraan maar open et voila warm en koud water en nog wel zonder ijzer. Uit ervaring weet ik ook nog hoe erg dat water stinkt. Dus toch echt wel tijd voor een dieper put. De foto's zien er mooi uit, alles is veel groener dan toen ik er was. Zeg Anita, groetjes aan Ria.

  • 17 Juli 2012 - 20:11

    Aly Schuring:

    Hoi zus, wat toch vervelend van die pomp. Wij doen de kraan maar open et voila warm en koud water en nog wel zonder ijzer. Uit ervaring weet ik ook nog hoe erg dat water stinkt. Dus toch echt wel tijd voor een dieper put. De foto's zien er mooi uit, alles is veel groener dan toen ik er was. Zeg Anita, groetjes aan Ria.

  • 17 Juli 2012 - 20:11

    Aly Schuring:

    Hoi zus, wat toch vervelend van die pomp. Wij doen de kraan maar open et voila warm en koud water en nog wel zonder ijzer. Uit ervaring weet ik ook nog hoe erg dat water stinkt. Dus toch echt wel tijd voor een dieper put. De foto's zien er mooi uit, alles is veel groener dan toen ik er was. Zeg Anita, groetjes aan Ria.

  • 19 Augustus 2012 - 09:24

    Haiko Stemerdink:

    Hallo, wij komen uit Dronten en zijn net terug uit csemo. Sinds 10 jaar hebben wij ook een huisje daar op de masodic dulo. Ik las jullie verhaal over het ijzerhoudende water daar, het zelfde probleem hadden wij daar ook. We hebben ook een nieuwe put laten slaan en we hebben sindsdien nergens geen last meer van. In al die tijd dat we daar zitten,in de vakanties, is dit het beste wat we hebben gedaan.Heerlijk fris water wat niet meer stinkt.Verder veel succes daar in het mooie hongarije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 07 Mei 2011
Verslag gelezen: 848
Totaal aantal bezoekers 109075

Voorgaande reizen:

29 April 2011 - 30 November -0001

Van de Deimt naar "de Deimt".

Landen bezocht: