Van de Deimt naar "de Deimt" - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu Van de Deimt naar "de Deimt" - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu

Van de Deimt naar "de Deimt"

Door: anitaschuring

Blijf op de hoogte en volg Anita

16 November 2011 | Hongarije, Csemő

Wat is het al weer lang geleden dat ik geschreven heb op mijn website! Er is intussen weer veel gebeurd, We zitten al weer bijna in de winter. Overdag is het hier goed vertoeven, maar ’s avonds is het al flink koud. Het heeft afgelopen nacht 8 graden gevroren. Toch hebben we voor Hongaarse begrippen een lange nazomer gehad. Dat houdt ook in dat ik nog lang veel heb kunnen doen. Het gras wat we met de vader van Ria hebben gezaaid kwam maar langzaam op. Wellicht kwam dat ook omdat we in het begin niet goed gesproeid hebben. Maar nu langzamerhand zie je een groene waas over het zand, dus het groeit nog steeds. Verder is het bos rondom ons huis gekapt. Dat bos is eigendom van de staat en eens in ongeveer 10 jaar wordt het bos gekapt. Wel worden er nadien weer nieuwe bomen aangeplant. Toch hebben we nu een heel ander aanblik vanuit de veranda. We hebben stiekem hout meegenomen en thuis heb ik dit in korte stukken gezaagd voor onze houtkachel. Ook hebben we hout laten komen. Veel houtblokken moesten echter nog gekloofd worden. Dus wij een bijl kopen en hout hakken maar. Achteraf gezien zijn we veel te hard aan de slag gegaan want wat hadden veel spierpijn, maar het moet gezegd, we hebben het bijltje er niet bij neergelegd. De oude dakpannen die op ons huis zaten hebben we (mede met behulp van onze buurman in Dronten, die een weekje met zijn gezin op visite was) in kleine stukken geslagen. Ze moeten dienen als ondergrond voor onze oprit. Ook dit is net voor de winter klaar gekomen.
Tussen al deze werkzaamheden door hebben we sinds een maand ook Hongaarse les bij een Hongaarse mevrouw (Agnes) die zelf goed Nederlands in woord en schrift kan. Zij is een echte talenknobbel want ze beheert meerdere talen. Wij hebben duidelijk geen talenknobbel want we vinden het allebei een moeilijke taal. Maar we gaan door want we willen ons goed verstaanbaar kunnen maken. Zaterdag aanstaande gaan we naar onze buren op visite. Het is een paar keer misgegaan met de afspraak maar zaterdag komt het er toch van. We zullen maar weer het woordenboek meenemen…..

• 16 November 2011 - 18:21

Franska En De Rest:

Hoi Saampjes.

Kijk net op mijn mail en zie dat jullie weer een berichtje hebben. Waarschijnlijk ben ik dus de eerste deze keer die reageert.
    Fijn dat alles nog goed gaat.
    Het gras begint, warme houtjes voor de winter (tenminste als de kachel werkt).
    Dus de winter komt er aan. Wordt het erg koud daar of blijft het rond de min 10 wel ophouden. Ben je daar ook sneeuwzeker? Je hebt zeker een grote diepvries voor je voorraad..
    Hier ook alles goed!!
    De laatste bieten zijn vandaag gerooid. Alles is er nu uit!!
    Groetjes en tot horens maar weer.

Franska en familie

• 17 November 2011 - 09:50

Monique:

Hey Dames!!!

Leuk om weer wat van jullie te lezen! Jullie zijn dus nog steeds druk. Hoop dat het een mooi grasveld wordt. Pa staat ook mooi op de foto haha. Komen jullie nog voor de kerst in ned? Dan moet je een keer langs komen. Wij zijn hier ook druk geweest. Hebben een nieuwe keuken. Is nog niet helemaal af. Zijn nu bezig met de muren. Wordt heel mooi! Dus nog steeds geen vloeiend hongaars... Dan moet je inderdaad maar het woordenboek mee nemen anders is het wel een hele rustige avond haha. Groetjes van ons allemaal!!!

• 24 November 2011 - 21:08

Inge:

wat zou ik jullie samen graag zien converseren met jullie buren! veel succes, veel drank Ria??....lukt alles!
    Wat ziet alles er mooi uit, vooral de kamer!
    Vanuit hier, een gezellige decembermaand en...een heel fijn 2011

• 24 November 2011 - 21:09

Inge:

pardon... 2012

• 11 December 2011 - 18:09

Elly:

Hoi meiden, leuk hoor om zo op de hoogte te blijven. Ik realiseerde me dat je al bijna 1 jaar niet meer bij ons werkt, je zult het veranderd vinden. De sfeer krabbelt weer op maar verder zal ik je er niet mee lastig vallen.
    Met tennissen missen we je hoor, we hebben een leuk lijstje met invalster,maar toch. Doe maar weer eens mee als je weer in de polder bent. Ik wens jullie fijne feestdagen met daarbij mooi winterweer. Kun je daar skieën of wordt het meer sleetje rijden? groetjes van Elly

• 12 December 2011 - 10:30

G.griesheimer:

hoi anita een vraag heb jij misschien het adres van marcel en lieke in hongarije
    groetjes ger griesheimer uit lelystad

• 21 December 2011 - 18:44

Hilde:

Hallo Ria en Anita,

Ook ik volg het blog trouw. Leuk om te lezen en geweldig mooie foto's. Jullie hebben er een heel mooi huis van gemaakt en die tuin gaat vast ook helemaal goed komen.
    Vanuit Dronten wensen wij jullie hele fijne feestdagen toe en de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Groetjes Robin, Hilde en Evy