Van de Deimt naar "de Deimt" - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu Van de Deimt naar "de Deimt" - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu

Van de Deimt naar "de Deimt"

Blijf op de hoogte en volg Anita

13 Januari 2015 | Hongarije, Csemő

Hallo allemaal, tot mijn grote schrik zie ik dat het meer dan 6 maanden geleden is dat ik wat geschreven heb. Allereerst, ik weet eigenlijk niet of het nog mag, maar nog een voorspoedig 2015 gewenst. Het gaat hier prima. We hebben een goede tijd achter de rug. Een heerlijke zomer gehad zonder insectenplagen, verhoudingsgewijs veel regen en niet veel extreem hete dagen van rond de 40 graden. De planten in de siertuin, die we in het voorjaar hebben aangelegd zijn mede hierdoor goed aangeslagen. Met Ria gaat het ook goed. Zij gaat nog steeds een keer per maand een weekje naar Nederland. Nou als de kat van huis is dansen de muizen. Nee hoor, een paar dagen alleen vind ik niet erg, zelfs wel leuk maar ik ben altijd blij als Ria weer thuiskomt.
Alles is winterklaar, al hebben we nog niet echt een winter gehad. Hooguit -12c ‘s nachts. De kranen van de tuin zijn afgesloten en bij “de Overkant” is het water helemaal afgesloten, het zwembad deels geleegd en alles wat maar enigszins kan bevriezen hebben we meegenomen naar ons eigen huis. Nieuwtje: “de Overkant” staat nu op de vakantiesite “www.hungariahuizen.nl”. Klik maar eens op de site vakantiehuizen met zwembad en vervolgens regio Zuid-Oost en dan staat ie als eerste. A Túlodal (de overkant in het Hongaars). Dus als je zin hebt.....
Volgend voorjaar hopen we bij ons eigen huis de veranda uit te breiden over de gehele lengte (totaal 14 meter). Nu is de veranda 9 meter lang. Normaal gesproken zou je zeggen, groot genoeg maar hier in Hongarije leef je meer buiten dan binnen en dan is een grote veranda erg makkelijk want als het heel heet is, is de veranda een uitkomst. Ook is het handig, wanneer het regent. Als de wind nu verkeerd staat tijdens een regenbui en het onder de veranda door waait hebben we alle meubels nat. Dit is met de uitbouw ook gelijk verholpen.
De oogst van de moestuin viel dit jaar wel een beetje tegen. Ik had het aardappelveld en groenteveld omgeruild (i.v.m. aardappelziekte). De groenten stonden afgelopen jaar meer in de schaduw, onder de bomen. Het kan ook zijn dat er een mindere opbrengst is omdat ik niet genoeg heb gemest in het voorjaar. Volgend jaar maar weer omdraaien. Dit jaar had ik andijvie, sla (kwam niet op) boerenkool (ging heel goed), wortelen, mais, courgettes (ging ook heel goed) en natuurlijk sperziebonen. Dit laatste kon beter. Nou volgend jaar maar weer proberen.Verder heb ik in het weiland een stuk afgezet voor aardappelen. Hier was de oogst wel goed, dus ik denk dat we de hele winter door kunnen komen zonder aardappelen te kopen.
Met de honden gaat het minder. Toen wij Sarah kregen ging het heel goed samen met onze andere hond Yentl, totdat Sarah loops werd. Daarna ging het fout. Het komt er op neer dat ze elkaar niet meer luchten en zien kunnen. Echt letterlijk genomen. Constant vechten. Helaas hebben we daarom moeten besluiten dat Sarah herplaatst moet worden. Zij gaat 20 februari naar Duitsland en krijgt een hondentrainer als nieuwe baas. We hadden het er wel moeilijk mee om deze keuze te maken maar rationeel gezien is dit het beste voor beide honden (en ook voor ons). Nu, dat was het weer even voor nu, ik hoop de volgende keer wat sneller van me te laten horen.

  • 21 Januari 2015 - 07:09

    Truus:

    Hallo Ria en Anita, leuk om weer iets te lezen over jullie. Bij ons gaat ook alles goed. Wij vonden de kerstgroet ook fantastisch .Het was wel heel goed van jullie om de stap te nemen naar het buitenland, maar ook dat jullie het daar zo goed doen. Jammer van de honden, het zijn soms net mensen niet met elkaar over weg kunnen. Veel liefs en groetjes Henk/ Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 07 Mei 2011
Verslag gelezen: 2429
Totaal aantal bezoekers 109045

Voorgaande reizen:

29 April 2011 - 30 November -0001

Van de Deimt naar "de Deimt".

Landen bezocht: