Van de Deimt naar "de Deimt - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu Van de Deimt naar "de Deimt - Reisverslag uit Csemő, Hongarije van Anita Schuring - WaarBenJij.nu

Van de Deimt naar "de Deimt

Blijf op de hoogte en volg Anita

19 December 2012 | Hongarije, Csemő

Dag allemaal. Zo aan het eind van het jaar 2012 nog even een bericht uit Csemö. We hebben een wat vreemde herfst achter de rug. Ik had al ongeveer een jaar last van galstenen. Maar het was in eerste instantie goed te doen. Ik moest oppassen met wat ik at en niet al te vet. Helaas is het Hongaars eten over het algemeen vetter dan wat we in Nederland gewend zijn, zodat ik de laatste tijd toch regelmatig last kreeg na het eten. Ik ben vervolgens naar de huisarts gegaan die mij doorverwees naar de internist in Cegléd, een stadje op ongeveer 15 km afstand van ons huis. Na mij onderzocht te hebben, heeft hij afspraken gemaakt voor bloedonderzoek, een ECG, een echo en een maagonderzoek. Je krijgt overigens gelijk de uitslag van het onderzoek mee. Als je dan weer terugkomt bij de internist heb je inmiddels al een hele status voor je zelf aangelegd. Deze moet je dan ook niet vergeten mee te nemen.
Na de hele cyclus doorlopen te hebben ben ik 4 december geopereerd. Het is heel apart om in een Hongaars ziekenhuis te liggen. Het begint natuurlijk al met de taal. Gelukkig kon mijn internist Engels (lang niet alle specialisten in Hongarije beheersen de Engelse taal). Maar de verpleging is echter een ander verhaal. Niemand van het verplegend personeel sprak Engels of Duits. Ik heb dus alles maar over me heen laten komen. De operatie is goed gegaan.
Het ziekenhuis in Cegléd lijkt aan de binnenkant wat verpauperd. Muren kunnen heel goed een likje verf gebruiken en de gehele inrichting doet denken aan de jaren ’60. De bedden hebben geen matras. Je ligt op een spaanplaat met daarop ongeveer een 10 cm dikke schuimrubberen ”matras” met hoeslaken er omheen. Niet erg comfortabel maar net te doen. Verder is het zo dat qua verzorging van de innerlijke mens, de familie en/of vrienden hiervoor zorg moeten dragen. Je krijgt ’s ochtends wat thee en 2 boterhammetjes en voor de rest niets. ’s Middags een heel klein beetje aardappelpuree en rijstepap na. Ook moet je je eigen bestek, een drinkbeker, etensbord en WC papier meenemen. Daar staat echter tegenover dat de medische apparatuur heel goed in orde is en de zorgpremie die we maandelijks betalen ongeveer 20 euro is. Ik mocht na 2 dagen gelukkig al weer naar huis, waar ik het nog 2 weken rustig aan moest doen. Deze 2 weken zijn inmiddels voorbij en ik voel me verder goed. Tot slot wensen wij jullie allemaal hele fijne feestdagen en een gezond 2013 toe.

• 19 December 2012 - 12:12

Jeltje:

hoi anita en ria
    leuke verhaal ik heb jullie bericht gelezen
    ik ben blij dat het goed gaat met je anita
    ik wens jullie allebei anita en ria een fijne kerst en alvast gelukkig nieuwjaar in 2013

groetjes van mij jeltje

• 19 December 2012 - 12:12

Karin Heideman-Kamphuis:

Anita, gelukkig is het goed afgelopen. Beterschap toegewenst.

Ria het is schandalig ik heb nog steeds geen mail gestuurd. Erg druk gehad. Ik zal je in het nieuwe jaar z.s.m. een mail sturen en het één en ander uitleggen.

Ik wens jullie een fijne feestdagen toe en een gezond 2013.

Hartelijke grroeten van Karin

• 19 December 2012 - 13:31

G.griesheimer:

nu anita ik wens je veel sterkte toe,en rust maar goed uit.
    nog een fijne kerst. ger griesheimer

• 19 December 2012 - 17:55

Gretha Burgstra :

Tjee wat een verhaal, heel anders dus dan onze dure ziekenhuizen.
    Sterkte nog. Fijne feestdagen en een gezond 2013

• 19 December 2012 - 23:11

Truus Coelman:

Hallo Ria en Anita,wij wensen jullie ook voor 2013 veel geluk en gezondheid. Henk / Truus

• 19 December 2012 - 23:54

Hebelien:

Hoi Anita en Ria,

Wat een ervaring zal dat geweest zijn. Gelukkig is alles weer goed met je. Je hebt er laatst niets over gezegd ja
    Mooie kerstboom hebben jullie......
    Wij wensen jullie ook hele fijne feestdagen en een heel gelukkig, gezonden en een gezellig 2013!!

lfs Hendrik en Hebelien

• 20 December 2012 - 11:51

Lia Ophof:

Hoi Anita,

Dat is dus wel even heel wat anders dan in Nederland. En dan klagen we hier steen en been over de zorg die gegeven wordt. Tja, waarschijnlijk hebben we het hier zo slecht nog niet. Maar ik ben blij te lezen dat het weer beter met je gaat.
    Ik wens jullie fijne kerstdagen en een heel gelukkig en gezond 2013.

vr. gr. lia

• 29 December 2012 - 09:03

Elma & Mjon:

Hoi Anita,
    Dankjewel voor het delen van je ervaring op deze manier! Ik ben blij dat de operatie goed gegaan is en jij je een stuk beter voelt. Ja, we zijn erg verwend hier in Nederland in het ziekenhuis. daar kunnen best wat kosten op bespaard worden.
    We wensen jullie een aangename wintertijd en op naar een nieuw en avontuurlijk 2013! Dikke knuffel van de Brabantse meiden... XXX